IntersectionЕвропски ђачки парламент

Покренут од стране Wissenschaft im Dialog (Наука у дијалогу) из Берлина, пројекат „Европски ђачки парламент“ има за циљ јачање дијалога између ученика узраста 16 до 19 година и научних истраживача у Европи. Овај пројекат који промовише и популарише науку широм Европе заједнички организују у Србији Центар за науку и иновације и Wissenschaft im Dialog у периоду од јесени 2015. до пролећа 2016. године.

Реч је о међународном пројекту који се већ низ година организује у двадесет европских земаља. Србија се по други пут укључује у овај програм кроз пројекат Центра за науку и иновације, који ће окупити око 100 ученика из гимназија из Београда и унутрашњости Србије. Биће изабрани ученици који воле науку, говоре енглески језик, отворени су за дискусију и заинтересовани за нове идеје.

Тема у 2015/2016 години је „The Future of the Human Being“ (Будућност људског бића).

Ова главна тема има седам подтема, од којих је пет одабрано за Европски ђачки парламент у Београду (1, 2, 3, 4 и 6). На завршном Европском ђачком парламенту у Манчестеру дискутоваће се о свих седам подтема.

1. Људски мозак
Људски мозак се већ годинама интензивно изучава. Експерти се надају да ће открити терапију за лечење деменције, али такође и људска размишљања и осећања постају теме истраживања. Како наш мозак ради? Да ли стварно можемо симулирати рад мозга и размишљање? И да ли ћемо бити способни да разумемо и лечимо деменцију?

2. Живети и хранити се здраво, али како?
Органска храна је све популарнија. Али, шта то стварно значи? Да ли је боље да не једемо месо или било који животињски производ? Да ли је генетски модификована храна опасна по наше здравље? Да ли треба да очекујемо далекосежне последице због конзумирања такве хране? И како можемо бити сигурни шта је заиста здраво, а шта није?

3. Промене у људској репродукцији
Извођење вантелесне оплодње постало је уобичајено и општеприхваћено – а најновије је: замрзавање женских јајних ћелија. Конзервација женских јајних ћелија требало би да осигура усклађивање професионалног и приватног живота. Како човек може манипулисати сопственом репродукцијом и да ли у томе успева? Које су могућности и ризици?

4. Потенцијал матичних ћелија
Без постојања матичних ћелија не би постојао човек нити иједно вишећелијско биће. Шта су матичне ћелије и зашто је њихово изучавање толико значајно, а у исто време и захтевно? Ако успемо да управљамо матичним ћелијама, како ће то утицати на људски живот? И како би то уопште функционисало?

5. Истраживање унутрашњости
Шта се дешава у нашем мозгу док вежбамо? Методе визуализације омогућавају дијагностику унутрашњости тела. Најновије откриће је флуоресцентна микроскопија високе резолуције. Које су њене могућности и какав утицај може имати на проучавање распрострањених болести?

6. Унапређење човекових способности: побољшање људског бића
Наочаре и протезе се већ много векова користе за побољшање човекових способности. У савременом свету започет је нови начин модификације људског бића: појава Гугл наочара или прстена који може препознати и именовати објекте помоћу камере. Како ће људско биће изгледати за 20 година? Да ли ће наше вештине бити увећане преко импланата, лекова или неких других техничких средстава?

7. Имитирање природе
Имитирање природе кроз модуларни систем – то је предмет изучавања синтетичке биологије. Научници се надају проналаску нових лекова или фармацеутских састојака. Како то треба да функционише? Како можемо да имитирамо неке нове биолошке структуре, помагала и системе? И да ли овде прекорачујемо границу?

Сајт пројекта: www.student-parliaments.eu